• Jak si prodloužit život?

    Víte, že přes polovinu lidí v naší republice trpí srdečními chorobami a v úmrtnosti jsou na prvním místě? Jejich vlivem umíráme v průměru o 10 let dříve než v jiných zemích. Neradostné konstatování, že. Přesto si do značné míry můžeme prodloužit život sami. Jak? Na to jsme se zeptali odborníka v pravém slova smyslu. Je jím prof. MUDr. MIlan Šamánek, DrSc. z Kardiocentra Fakultní nemocnice v Praze Motole.

    Jak bychom se měli stravovat ?

    Výživa je velmi důležitá. Prodloužit si život můžeme rozumnou stravou a celým životním stylem. Předně musíme výrazně omezit živočišné tuky a vyměnit je za rostlinné. Z olejů je v našich podmínkách nejlepší řepkový. Při nákupu potravin je dobré sledovat nejen jejich cenu, ale také co obsahují, a zejména množství tuků a soli. Pokud jde o maso, tak kuře, krůta a králík jsou rozhodně vhodnější než kachna, husa nebo tučné vepřové. Snažme se omezit žloutky, hranolky, různé smaženky i většinu uzenářských výrobků jako jsou tučné salámy, párky, ale též paštiky.

    V české kuchyni stále postrádáme dostatek mořských ryb, které bychom měli jíst dvakrát týdně. Dále jsme pořád podprůměrem ve spotřebě luštěnin, zeleni­ny, ovoce a také celozrnných výrobků. Nejlepším pitím je voda, ale je vhodné střídat i různé málo slané minerálky, light nápoje a bylinné čaje. Vypít se má zhruba dva až dva a půl litru tekutin denně.

    Co říkáte naší nadváze?

    Netrápí nás jen v Čechách. Obezita a nadváha jsou obrovským světovým problémem. Zejména v Americe a Anglii počet obézních lidí nebezpečně stoupá. Příčinou je nepoměr mezi příjmem energie a jejím výdajem. Například v Americe se jen jedno procento mládeže stravuje vyhovujícím způsobem a ostatní na protest proti různým vzdělávacím kampaním dělají pravý opak.

    Dalším negativním faktorem je sezení u televizoru místo běhání po venku. Nadváha nejen že namáhá srdce, aleje jednou ze základních příčin předčasné aterosklerózy.

    Jaký máte názor na pití alkoholu?

    Možná očekáváte, že budu zásadně proti. Není tomu tak. Samozřejmě větší množství alkoholu srdci škodí, ale jednoznačně se prokázalo, že v malém množství je prospěšný. Třeba Francouzi, známí svou oblibou alkoholu, mají jednu z nejnižších úmrtností na infarkt. Z mnoha různých studií vyplynulo, že mírné pití alkoholu je z hlediska prevence infarktu dokonce užitečné. Pokud jde o úmrtnost na srdeční choroby, nejhůře jsou na tom abstinenti. Prokázalo se, že není zásadní rozdíl v tom, jaký druh alkoholu pijeme, ale nejlepší je víno, avšak i desti­láty či pivo jsou prospěšné. Víno a dokonce i tvrdý alkohol působí příznivě na celý organismus, zvedají totiž hladinu „hodného" cholesterolu (HDL), který působí příznivě. Zrovna tak i proti tvoření trombů v cévách, užitečný je též proti psychickému stresu, depresi, úzkosti a strachu, navíc příznivě ovlivňuje usínání a spánek zejména u starších lidí.

    Jaké množství alkoholu je zdraví prospěšné?

    Říká se, že zhruba tři až čtyři decilitry vína denně. Když si doma rodina otevře sedmičku vína, tak ji mohou dva až tři lidé vypít a jde o úměrnou dávku. Bílé víno je v tomto směru rovnocenné červenému. Stejně dobře působí pití piva, půllitr desítky denně, nebo jeden až dva drinky míchaného alkoholu. Ženy jsou daleko citlivější k alkoholu, proto mají pít jen poloviční dávku! Pít by se mělo pravidelně, zejména večer v klidu a pohodě. Výjimkou je těhotenství, kdy se nedoporučuje ani kapka alkoholu. Znemožňuje dobrý vývoj plodu a může dítěti způsobit vrozenou srdeční vadu nebo poškození mozku.

    Zejména při různých jednáních je běžné dát si šálek kávy. Jak moc škodí ?



    Káva patří k požitkům mnoha lidí a byly různé názory na její škodlivost srdci. Podle četných studií se zjistilo, že káva zdravému srdci neškodí. Muselo by jí být obrovské množství, které se ani nedá vypít, aby uškodila. Takže kávu s kofeinem i bez, tureckou i presso lze pít bez obav. Ovšem bez cigarety!

    Stále platí, že kouření velmi škodí?

    Srdci škodí jednoznačně, zejména, když se začne v dětství. Přestat kouřit znamená zabránit mnoha úmrtím na srdeční choroby. Lidé postižení infarktem obvykle nějaký čas nekouří, ale padesát procent se jich ke své neřesti vrací. Jde o návykovost na nikotin.

    Kolik cigaret je povoleno denně?

    Žádná. Když někdo kouří jen dvě či tři denně, může vydržet bez kouření úplně. O něco méně škodlivé než cigarety je kouření dýmky a cigár v případě, že se nešlukují.

    Stres se stává naším denním průvodcem. Jak moc škodí?

    Rozlišujeme několik druhů stresu. V současné době je u nás na vzestupu negativní dlouhodobý stres. Trpí jím podnikatelé, lidé náročných povolání a přibývá těch, kteří mají strach, zda se vůbec uživí. Někdy člověk trpí stresem i bez zjevného důvodu. V těchto případech je nejlepší poradit se s psychiatrem či psychologem, někdy prospěje dostat se do jiného, méně stresového prostředí. Stres může být také pozitivní. Když jsme zavaleni spoustou práce a podaří se nám ji včas a dobře zvlád­nout, následný pocit je příjemný a takový stres srdci neškodí. Zvýšenou náchylnost k infarktu však máme dvě hodiny po rozčilení. Proto bychom si včas měli uvědomit, zda stojí zato dělat velké scény kvůli maličkostem, jestli daná věc za rozčilování vůbec stojí. Škodíme sami sobě.

    Když už se rozčílíme, jak se z toho dostat?

    Následně si máme odpočinout, posadit se, uklidnit, třeba si dát maličko alkoholu. Mnohdy stačí vypít sklenici vody. Rozptýlením může být i procházka nebo zajít si s někým příjemným na oběd.

    A jsme u tělesné aktivity. Zřejmě je prospěšná, že?



    Mírná tělesná aktivita působí na srdce příznivé. Otázkou je, jak a kolik cvičit. Jak přinutit podnikatele, aby se pohyboval? Jsou takoví, kteří si jdou zahrát tenis nebo squash, ale není jich mnoho. Užitečné je mít psa, protože vás přinutí chodit s ním na procházky. Aktivní zaměstnání, kde je hodně tělesné činnosti, je ve srovnání se sedavým zaměstnáním jednoznačně příznivé. To bylo prokázáno v počtu úmrtí na infarkt.

    Provozovat sport je užitečné, ale v přiměřené míře. Třeba vrcholoví sportovci po ukončení aktivní činnosti jsou na tom hůře než jiní lidé. Sport ve vyšším věku může dokonce vyvolat infarkt, pokud se člověk přepíná a vyvíjí velkou tělesnou námahu. Hlavně lidé, kteří už měli infarkt, se mají poradit s lékařem. Velká námaha po ránu působí velmi negativně. Důležité je ráno vstávat s časovou rezervou, v klidu se obléknout, nasnídat a pak jít do práce.

    Vyskočit z postele a na poslední chvílí letět za povinnostmi, je škodlivé. Každý bychom si měli udělat čas čtyřikrát až pětkrát týdně si tak třicet minut zacvičit. Myslím, že to chce trošku pevné vůle. Rozhodně je lepší myslet na své zdraví předem, než dohánět, co jsme zanedbali.
2018 © Tvojedoktorka.cz / Provozovatel - kontakt / Hledané dotazy / Nemoci / Příznaky / Témata / Poradna / Vyšetření / Magazín