• Ve víru vitaminové mánie

    Také postáváte v lékárně a spekulujete, který vitaminový preparát je nejlepší? Nedivte se, žijete v desetiletí potravinových doplňků. Nikdo z nás jistě nepochybuje o tom, že vitaminové a minerální potravinové doplňky jsou důležité při předcházení zdravotních problémů. Protože chceme žít naplno a skvěle vypadat, vzhlížíme k nim jako k elixíru proti opotřebování našeho těla.

    Rychlovky a zálohy

    Některé vitaminy jsou velmi důležité z hlediska času působení. Chceme-li zabránit vzniku chřipky nebo zmírnit únavu, sáhneme v rámci první pomoci po céčku, béčku nebo áčku. Mezi vitaminy používané dlouhodobě patří antioxidanty (beta-karoten, A, C a E), které zastavují tvorbu usazenin v našich cévách, a to především v mozku a srdci. Jednoduše řečeno chrání nás proti škodlivým vlivům nezdravého způsobu života.

    Třináctičlenná parta

    „Vita“ znamená latinsky „život“. Existuje celkem třináct vitaminů: A, C, D, E, K a osm vitaminů skupiny B – thiamin (B1), riboflavin (B2), pyridoxin (B6), kyanokobalmin (B12), biotin (H), kyselina listová (Bc), niacin (PP) a kyselina pantothenová (B5). Rozdělují se do dvou skupin. Na vitaminy rozpustné ve vodě (C a B-komplex) a na vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E a K), které se mohou v těle ukládat. Pomáháme jim v tom například, když zeleninové saláty zakápneme rostlinným olejem. Naopak vitaminy rozpustné ve vodě se s výjimkou B12 nemohou ukládat v organismu ve významnější míře. Musí být průběžně doplňovány.

    Ve službách naší krásy

    Vitaminy jsou důležité i pro náš vzhled. Naše kůže, vlasy a nehty mají neustálou poptávku. Z toho těží i kosmetický průmysl. Ve výrobcích se vyskytuje vitamin A, který zvyšuje obnovu buněk pokožky, vitamin E pomáhá při její ochraně proti ultrafialovému záření a udržuje v ní vlhkost. Panthenol brání vysychání kůže a má protizánětlivý účinek. Biotin je účinnou složkou vlasové kosmetiky. Nezapomíná se ani na zdůraznění omlazujícího vlivu antioxidantů.

    Nebezpečí velkých dávek

    Někdo si myslí, že malá dávka vitaminů je užitečná a desetinásobek bude ještě lepší. Omyl! Tak prosté to není. Některé studie ukazují,že soustředění na velké množství beta-karotenu, látky s preventivními účinky proti mnoha nádorovým onemocněním, může vést ke vzniku rakoviny plic u silných kuřáků. Existují další příklady nebezpečí předávkování. Mnoho kalcia může potlačit vstřebávání železa. Velké množství vitaminu E může překážet vitaminu K, který podporuji krevní srážlivost. Nenechejte se však tím vším vystrašit natolik, abyste zcela vyloučili vitaminové doplňky. Je pouze dobré vědět, že každý vitamin a minerál má svou bezpečnou hranici. Horní hranice je množství, které nikdy nemůže uškodit zdravému jedinci. Základní pravidlo zní: „Všeho s mírou“. Ať už jde o jídlo či o vitaminy.
2018 © Tvojedoktorka.cz / Provozovatel - kontakt / Hledané dotazy / Nemoci / Příznaky / Témata / Poradna / Vyšetření / Magazín